Co Microsoft mówi o architekturze korporacyjnej?

Kategoria II

Przez dość długi czas problematyka architektury korporacyjnej nie była silnie eksponowana w działaniach firmy Microsoft. Rok 2011 zmienił to. Firma Microsoft uruchomiła bowiem “The Enterprise Strategy Program”. Jego celem jest “zapewnienie odpowiedniej wiedzy, umiejętności i zasobów, aby pomóc [klientom firmy Microsoft – przyp. AS. ] wykorzystać pełną wartość dostarczaną przez poczynione przez nich inwestycje w technologie firmy Microsoft, oraz aby pomóc w realizacji ich celów biznesowych”.

Jednym z kluczowych elementów programu jest sieć ekspertów ds. strategii korporacyjnej (ang. Enterprise Strategy Network). Eksperci Ci mają być specjalistami ds. architektury korporacyjnej, a jednocześnie mają posiadać szerokie doświadczenia branżowe. Wydaje się, że taka kombinacja jest bardzo interesująca, o ile działania tych osób, nie będą koncentrowały się, na działaniach sprzedażowych chlebodawcy.

Zapraszam do obejrzenia klipu, w którym Nick Mailk (Microsoft IT Senior Architect) opowiada o programie.

Na koniec pozwolę sobie na szerszą obserwację – nie dotyczącą tylko firmy Microsoft. Od kilku lat zauważalna jest tendencja, że duzi dostawcy IT (tacy jak SAP, Oracle, HP) budują własne ramy architektoniczne  (np. SAP ma SAP Enterprise Architecture Framework, Oracle ma Oracle Enterprise Architecture Framework, HP ma Government Enterprise Architecture Solution dla sektora publicznego). Coraz częściej wykorzystywane są one jednak  do promocji własnych rozwiązań i dostarczenia “alibi” klientowi, że nie jest uzależniony od jednej firmy. Nie jest to dobry trend, bo z założenia architektura korporacyjna powinna zapewniać interoperacyjność pomiędzy rozwiązaniami różnych dostawców.